Ερμηνεία και σχολιασμός της δεύτερης στάσης των Χαιρετισμών της Θεοτόκου από τον κ. Καρατζά Κωνσταντίνο

Αδελφοί μου, εδώ και δώδεκα ημέρες έχουμε εισέλθει σε μια ιδιαίτερα πνευματική
περίοδο της λειτουργικής μας ζωής. Για εμάς, μάλιστα, τους Ορθοδόξους Χριστιανούς
θεωρείται η σπουδαιότερη. Πρόκειται, όπως όλοι γνωρίζουμε, για την περίοδο της Αγίας
και Μεγάλης Τεσσαρακοστής ή Σαρακοστής, της Κυράς Σαρακοστής των παιδικών μας
χρόνων. Η ονομασία της οφείλεται στο ότι περιλαμβάνει έξι συνολικά εβδομάδες
Νηστειών, σαράντα περίπου ημέρες δηλαδή αυστηρής νηστείας. Όλη, μάλιστα, αυτή η
περίοδος στοχεύει στην πνευματική μας προετοιμασία για το Πάσχα, για να βιώσουμε
τα σωτήρια για όλη την ανθρωπότητα γεγονότα της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος.

Όπως είναι ευρέως γνωστό, τις τέσσερις πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης
Σαρακοστής το βράδυ σ’ όλους τους Ορθόδοξους χριστιανικούς ναούς ψάλλεται
τμηματικά σε τέσσερις στάσεις ο Ακάθιστος Ύμνος. Πρόκειται για έναν ύμνο που
αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα,
από το Α ως το Ω, και ο οποίος συντάχθηκε πιθανότατα από τον σπουδαίο Βυζαντινό
υμνογράφο, Άγιο Ρωμανό τον Μελωδό τον 6ο μ. Χ. αιώνα. Το υπέροχο αυτό
υμνολογικό κείμενο, στο οποίο εξυμνείται η Μητέρα όλων μας, η Θεοτόκος, θα το
ψάλλουμε ολόκληρο το βράδυ της Παρασκευής της Ε΄ εβδομάδας της Μεγάλης
Σαρακοστής, σε τρεις, δηλαδή, εβδομάδες από σήμερα.

Έτσι, λοιπόν, με την χάρη του Θεού και της Υπεραγίας Θεοτόκου βρισκόμαστε
σήμερα στην δεύτερη Παρασκευή των Χαιρετισμών και θα ακούσουμε σήμερα στον Ιερό
μας Ναό από τα χείλη του ιερέως, που θα σταθεί σε λίγο εμπρός από την εικόνα της
Θεοτόκου, την δεύτερη Στάση των Χαιρετισμών στην Παναγία μας. Τα νοήματα των
χαιρετισμών είναι υψηλά και βαθειά και θεωρούμε πολύ χρήσιμη μία μικρή σύντομη
ερμηνεία τους.

H δεύτερη στάση των Χαιρετισμών, αποτελείται από τους οίκους εκείνους που
ξεκινούν με την δεύτερη εξάδα των γραμμάτων του ελληνικού αλφαβήτου, δηλαδή από
τα γράμματα Η έως και Μ. Ανήκει, μάλιστα, στο πρώτο μέρος των Χαιρετισμών (από τα
γράμματα Α έως και Μ) που συνιστά το ιστορικό – διηγηματικό τους τμήμα, σε
αντιδιαστολή με το δεύτερο μισό (από τα γράμματα Ν έως και Ω) που συνιστά το
δογματικό – θεολογικό τους τμήμα.

Ο οίκος που ξεκινά με το γράμμα Η αναφέρεται στο γεγονός της προσκύνησης
των ποιμένων στο νεογέννητο Ιησού Χριστό. Οι βοσκοί ακούγοντας τις υμνωδίες των
αγγέλων έσπευσαν να υποδεχθούν στο κόσμο το Θείο Βρέφος.

Στον επόμενο οίκο που ξεκινά με το γράμμα Θ γίνεται αναφορά στους μάγους, οι
οποίοι, αφού είδαν από την πατρίδα τους την Περσία το αστέρι, το γνωστό σ’ όλους
μας, ως Άστρο των Χριστουγέννων ή Άστρο της Βηθλεέμ, το ακολούθησαν κι έφτασαν
στην Παλαιστίνη για να προσκυνήσουν, κι εκείνοι με τη σειρά τους, τον Μεσσία όλων
ανεξαιρέτως των ανθρώπων.

Ο οίκος, που ξεκινά με το γράμμα Ι μας πληροφορεί για την προσφορά των
δώρων των τριών μάγων στον Ιησού. Ως γνωστόν, στα δώρα των μάγων έχουν δοθεί από την Εκκλησία μας οι εξής συμβολισμοί: ο χρυσός ως τιμή στον Χριστό ως τον νέο
βασιλιά του κόσμου, το λιβάνι ως Θεό και η σμύρνα επειδή ο Χριστός θα θυσιαζόταν
σταυρικώς για χάρη των ανθρώπων. Σήμερα, τα δώρα φυλάσσονται στην Ιερά Μονή
Αγίου Παύλου στο Άγιο Όρος.

Ο οίκος που ξεκινά με το γράμμα Κ μιλάει για την επιστροφή των μάγων στη
Βαβυλώνα, χωρίς, όμως, να περάσουν από τον Ηρώδη, τον Βασιλιά των Ιουδαίων για
να τον ενημερώσουν, όπως τους είχε εκείνος ζητήσει, για την εύρεση-προσκύνηση εκ
μέρους τους του Μεσσία. Έτσι, όταν ο Ηρώδης αντιλήφθηκε πως οι μάγοι τον είχαν
κοροϊδέψει έδωσε εντολή να θανατωθούν όλα τα αρσενικά παιδιά από δύο χρονών και
κάτω στην περιοχή της Βηθλεέμ.

Στον οίκο που ξεκινά με το γράμμα Λ, γίνεται αναφορά στην φυγή στην Αίγυπτο
του Θείου Βρέφους μαζί με τον Ιωσήφ και την Παναγία μας, προκειμένου να γλιτώσει ο
Χριστός τη θανάτωση του από τον Ηρώδη. Επέστρεψαν πίσω στην Παλαιστίνη μόνο
όταν απεβίωσε ο Ηρώδης λίγα χρόνια αργότερα.

Τέλος, στον οίκο που ξεκινά με το γράμμα Μ παρουσιάζεται το γεγονός της
Υπαπαντής του σαράντα ημερών Ιησού στο Ναό του Σολομώντα για να αφιερωθεί στο
Θεό και η υποδοχή του από τον φωτισμένο από το Άγιο Πνεύμα Προφήτη Συμεών. Ο
τελευταίος, που του είχε φανερωθεί από το Άγιο Πνεύμα, ότι δε θα πέθαινε πριν δει το
Χριστό, τον πήρε στην αγκαλιά του και είπε τη φράση «Νυν απολύεις τον δούλον σου,
Δέσποτα, κατά το ρήμα σου εν ειρήνη·», την οποία επαναλαμβάνουν οι ιερείς της
Ορθόδοξης Εκκλησίας μας κάθε απόγευμα στους ναούς, λίγο πριν το τέλος της
ακολουθίας του Εσπερινού.

Κλείνοντας το σύντομο κήρυγμα μας για την δεύτερη Στάση των Χαιρετισμών της
Υπεραγίας Θεοτόκου, ευχόμαστε να εισακουσθούν οι παραινέσεις των κεκοιμημένων
Οσίων, αλλά και των σύγχρονων Αγίων, που μας προτρέπουν, όχι μόνο τώρα στην
περίοδο, δηλαδή, της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αλλά και καθημερινά, καθ’
όλη την διάρκεια του έτους, να διαβάζουμε όσες περισσότερες φορές μπορούμε τους
Χαιρετισμούς, ώστε να βιώνουμε – όπως κι αυτοί – αισθητά πλέον την χάρη των
Χαιρετισμών και την προστασία – στήριξη – βοήθεια της Υπεραγίας Θεοτόκου σε κάθε
πεδίο της καθημερινότητας μας, της τόσο δύσκολης τα τελευταία χρόνια. Γένοιτο!!!!!!!!!

 

Please follow and like us:
fb-share-icon
Αρέσει σε %d bloggers: