Στη θέση Μανίκα,όπως παλιά, θα δένουν τα πλοία

Το ιδιωτικό ΚΤΕΟ Χίου ενημερώνει ότι το κράνος και η ζώνη σώζουν ζωές




Μαραθώνια συνεδρίαση του λιμενικού ταμείου την Τετάρτη μετά την πρόσκρουση του Ν.Σαμος στην προβλήτα του λιμανιού την Τρίτη το βράδυ .
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ Μειοψηφούντων των κ. Βατούση και κ. Γεωργούλη
1. Την αποδοχή της προφορικής εισήγησης του Προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας όπως αυτή καταγράφηκε στα ανωτέρω πρακτικά.
2. Τη λειτουργία της γωνιακής ράμπας (θέση «Μανίκα») προσωρινά για την πρόσδεση των πλοίων, δεδομένου ότι έχει μετακινηθεί η περίφραξη Schengen, και η ΒΔ μπίντα έχει καταστεί λειτουργική.
3. Την εξουσιοδότηση του κου Προέδρου για τα περαιτέρω.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΙ ΕΙΠΩΘΗΚΕ

Πρόσκρουση πλοίου Ε/Γ – Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ στο λιμάνι της Χίου

Το ανωτέρω θέμα κρίνεται κατ’ επείγον διότι αφορά σε πρόσκρουση πλοίου και πρόκληση
σοβαρής ζημιάς στο κρηπίδωμα του κεντρικού λιμένα Χίου, που χρησιμοποιείται από τα πλοία
της γραμμής.

Το Δ.Σ. αφού έλαβε υπ’ όψη του, τις διατάξεις του Νόμου 4555/2018, το περιεχόμενο του
ανωτέρω θέματος, το οποίο κρίθηκε ότι πρέπει να συζητηθεί άμεσα, λόγω της κατεπείγουσας
φύσης του.

ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΟΜΟΦΩΝΑ

Να εξετασθεί το θέμα που αφορά στη στην πρόσκρουση πλοίου Ε/Γ – Ο/Γ ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ στο
λιμάνι της Χίου.
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ., κος Κυριάκος Ζωάνος, ενημέρωσε τα μέλη του Δ.Σ. ότι το
προηγούμενο βράδυ (9/11/2021) είχαμε πρόσκρουση του πλοίου στη μεσαία ράμπα του
λιμανιού. Το ευτύχημα είναι ότι δεν είχαμε κάποιο τραυματισμό. Μετά από έλεγχο και από
αρκετή ώρα το πλοίο αναχώρησε προς τον προορισμό του. Θα χρειαστούν παρεμβάσεις από την
Υπηρεσία μας.
Τοποθετήσεις μελών Δ.Σ.:
Βρατσάνος: Φαντάζομαι θα μας εισηγηθούν οι ειδικοί, αλλά τώρα αν χρειαστεί παρέμβαση από
το Λιμενικό Ταμείο θα πρέπει να πάρουμε απόφαση τώρα με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Πρόεδρος: Συμφωνώ. Περιμένουμε να μπει και ο κ. Παπαλάνης για μια πιο ολοκληρωμένη
ενημέρωση. Για την ώρα έχουμε εδώ τον μηχανικό της υπηρεσίας μας τον κ. Καββάδα που μπορεί
να μας κάνει μια πιο σαφή και τεχνική ενημέρωση.
Καββάδας: Καλημέρα και από εμένα.
Γεωργούλης: Πριν ξεκινήσει ο κ. Καββάδας μπορώ να κάνω και εγώ μια ερώτηση. Γνωρίζουμε
ποια είναι τα αίτια της πρόσκρουσης;
Πρόεδρος: Εγώ προσωπικά όχι. Αν μπορεί να μας πει ο κ. Λιμενάρχης.
Βατούσης: Καλημέρα και από εμένα. Κοιτάξτε οφείλεται πιθανότατα σε ανθρώπινο λάθος. Έγινε
έλεγχος στο πλοίο ως προς τις μηχανές του και ως προς τα συστήματα, πηδάλιο κλπ και δεν
βρέθηκε καμία βλάβη. Το πιο πιθανό είναι ότι οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, κακό χειρισμό και
κακή εκτίμηση των συνθηκών και της απόστασης που έχει το πλοίο από την προβλήτα. Υπήρξε
αυτή η πρόσκρουση. Ευτυχώς δεν υπήρξε τραυματισμός, γιατί πάνω στο πλοίο ήταν 299
άνθρωποι και 74 άτομα πλήρωμα. Ήταν μια σφοδρή σύγκρουση και φαίνεται και από την βλάβη
που έχει επέλθει πάνω στον προβλήτα. Το πλοίο συνέχισε τον πλου του μετά από την επιθεώρηση
που έγινε και την προσκόμιση πιστοποιητικού αξιοπλοΐας. Από εκεί και πέρα, αυτό που έμεινε σε
εμάς είναι η βλάβη στη μεσαία ράμπα και αυτό είμαστε τώρα εδώ για να γίνει ενημέρωση από
την υπηρεσία για τα τεχνικά θέματα και να βγει μια απόφαση για να μπορούμε να
χρησιμοποιήσουμε το λιμάνι έστω και προσωρινά για να εξυπηρετήσουμε το νησί.
Πρόεδρος: Ωραία, ευχαριστούμε. Εγώ θα ήθελα να σας πω σε αυτό το σημείο ότι είχαμε καλέσει
δύτη σήμερα για να δούμε αν έχουμε και κάτω ζημιά. Αλλά λόγο καιρικών συνθηκών δεν μπορεί
να πέσει. Αυτό για τη ζημιά που έγινε. Σήμερα, ενημερωτικά να σας πω ότι λόγω της
αναγκαιότητας που έχουμε αυτή τη στιγμή, μετατοπίζουμε τη περίφραξη, ώστε να συμπεριλάβει
μια υπάρχουσα μπίντα για την εξυπηρέτηση των πλοίων της γραμμής. Και κάτι περισσότερο να
μας πει ο κ. Καββάδας μέχρι να μπει ο κ. Παπαλάνης.
Καββάδας: Καλημέρα και από εμένα.

Γεωργούλης: Πρόεδρε, γιατί είχε μείνει μέχρι σήμερα στο σημείο αυτό; Η περίφραξη για ποιο
λόγο είχε μείνει στο σημείο μέχρι σήμερα και δεν είχε καταστεί λειτουργική η καινούργια ράμπα;
Αυτό ρωτάω.
Καββάδας: Όπως έχουμε ενημερώσει και παλαιότερα, ήταν όντως στον σχεδιασμό μας γιατί η
συγκεκριμένη η μπίντα δεν μας εξυπηρετεί ακριβώς έτσι όπως είναι. Είναι μια λύση ανάγκης και
αυτή τη στιγμή που ανοίγουμε τη συγκεκριμένη μπίντα είναι μια λύση ανάγκης. Υπήρχε στο
σχεδιασμό μας να τοποθετήσουμε μια νέα μπίντα σε ένα διαφορετικό σημείο εντός της
περίφραξης. Λόγω των υποχρεώσεων του Λιμενικού Ταμείο δεν έχουμε προλάβει να το
ολοκληρώσουμε μέχρι σήμερα. Και δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε ασφαλώς το περιστατικό
αυτό, και επομένως για αυτό τον λόγο, προβαίνουμε αυτή τη στιγμή στη μετατόπιση των
κιγκλιδωμάτων, η οποία είναι μια λύση ανάγκης. Δεν είναι η τελική λύση.
Πρόεδρος: Ωραία, ευχαριστούμε. Συνέχισε τη γραμμή, την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε
εμείς σαν Διοικητικό Συμβούλιο.
Καββάδας: Λοιπόν. Παραβρεθήκαμε στο κρηπίδωμα, στη ράμπα χθες, μετά το περιστατικό τόσο
εγώ, όσο και ο κ. Πρόεδρος, ο κ. Λιμενάρχης, και ο κ. Παπαλάνης. Πήγαμε και σήμερα το πρωί. Η
εκτίμηση είναι ως προς τις ζημιές που έχουν γίνει, αυτό που βλέπουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι
υπήρξε μια πρόσκρουση του πλοίου πάνω από το επίπεδο της θάλασσας. Με αποτέλεσμα να
προξενήσει αρκετή ζημιά στο κατάστρωμα της ράμπας. Και στο έξαλλο κομμάτι. Δηλαδή στους
ογκόλιθους που βρίσκονται πάνω από το επίπεδο της θάλασσας. Η ζημιά είναι στο κομμάτι της
ράμπας προς τα ανατολικά, δηλαδή προς το Λιμεναρχείο. Οι ενέργειές μας από εδώ και πέρα
όταν ηρεμήσει λίγο ο καιρός έχουν να κάνουν κυρίως με το να ρίξουμε δύτη. Να δει τι συμβαίνει
κάτω από το επίπεδο της θάλασσας, ώστε να μπορέσουμε να εκτιμήσουμε ακριβώς την
κατάσταση. Αν έχει γίνει κάποια ζημιά εκεί. Μια αρχική εκτίμηση λέει ότι μάλλον δεν έχουμε
ζημιά κάτω από τη θάλασσα, γιατί δεν υπάρχουν και σημάδια πρόσκρουσης κάτω από τη
θάλασσα. Στη συνέχεια, να κάνουμε μια τεχνική περιγραφή και έναν προϋπολογισμό όταν θα
ξέρουμε το ακριβές μέγεθος της ζημιάς για να επιδιορθώσουμε την κατάσταση εκεί.
Πρόεδρος: Συνδέθηκε αυτή τη στιγμή και ο κ. Λευτέρης Παπαλάνης. Αν θέλετε κάποια ερώτηση
προς το πρόσωπο του. Εγώ επειδή, όπως είπα και προηγουμένως, πρώτη φορά αντιμετωπίζουμε
τέτοια κατάσταση για τα διοικητικά θα μας πει και η κα. Ατσάλη. Θέλω από το Διοικητικό
Συμβούλιο, ναι μεν θα φωνάξουμε τον δύτη να πέσει, να εγκρίνει με το που γίνει η τεχνική
περιγραφή-μελέτη που θα κάνει εδώ ο μηχανικός της υπηρεσίας να προχωρήσουμε άμεσα με την
μορφή του κατεπείγοντος προς την αποκατάσταση τους. Ευχαριστώ.
Βρατσάνος: Ένα πράγμα που πρέπει να δούμε, το καράβι ας πούμε σήμερα. Δεν ξέρω αν έχει
δρομολόγιο, θα πέσει στο λιμάνι της Χίου; Και πού θα πέσει; Νομίζω ότι αυτό είναι το πρώτο που
πρέπει να δούμε.
Μπλάτζιος: Δήμαρχε νομίζω ότι έχει προκηρυχτεί απεργία. Δηλαδή δεν έχει πλοία σήμερα ούτως
ή άλλως.
Βρατσάνος: Απλά το πρώτο πράγμα που πρέπει να δούμε είναι που θα δέσει το καράβι ώστε να
εξυπηρετείται ο κόσμος, έτσι; Το πρώτο πράγμα είναι αυτό φαντάζομαι. Εδώ τώρα ποιος
λαμβάνει την απόφαση; Ο κ. Λιμενάρχης; Πού θα δέσει το πλοίο όταν έρθει λέω. Σήμερα, αύριο,
μεθαύριο δεν ξέρω.

Βατούσης: Καταρχάς, το πρόβλημα αυτό υπήρξε κι χθες. Το πλοίο πήγε στα Μεστά, το
«ΔΙΑΓΟΡΑΣ» γιατί λόγω του ότι είχε μεγάλη διαφορά δεν θα μπορούσε να πάει πουθενά αλλού σε
αυτήν την προβλήτα. Από εκεί και πέρα το «ΜΥΚΟΝΟΣ» και τα ΡΟ-ΡΟ εξετάζουμε να πέφτουν στο
μέσο μεταξύ της μεσαίας ράμπας και της ράμπας, θα την πω του «ΜΑΝΙΚΑ» για να τις
ξεχωρίζουμε και να συνεννοηθούμε. Από εκεί και πέρα σήμερα δεν έχουμε δρομολόγιο λόγω του
ότι έχουμε 48ρη απεργία της ΠΝΟ σε όλα τα πλοία. Όποια πλοία καταπλεύσουν κατά περίπτωση,
αν μπορούν να εξυπηρετηθούν, θα εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Χίου. Αν δεν μπορούν,
όπως στην περίπτωση του «ΔΙΑΓΟΡΑΣ», θα πηγαίνουν στο λιμάνι των Μεστών. Αυτό θα
αξιολογείται κατά περίπτωση. Ευχαριστώ.
Μπλάτζιος: Πρόεδρε, πότε θα μπορέσει να πέσει ένας δύτης για να έχουμε και μια
ολοκληρωμένη εικόνα; Καταλαβαίνω ότι λόγω των συνθηκών είναι δύσκολο τώρα, αλλά θα
πρέπει να πέσει και ένας δύτης. Για να έχουμε και μια εικόνα του πόσο μεγάλη είναι η ζημιά έτσι;
Για να ξέρουμε και τι επισκευές πρέπει να γίνουν.
Πρόεδρος: Λευτέρη, εμείς ήδη από χθες το βράδυ έχουμε ειδοποιήσει, αλλά σου λέει ότι αν δεν
σπάσει ο καιρός, να καθαρίσει η θάλασσα είναι λίγο δύσκολο. Εγώ αυτό που θα ήθελα να πω
είναι μέχρι να πέσει ο δύτης αν μπορούμε να έχουμε σπάσει τα τσιμέντα. Πώς να το πω, να έχει
κάποιος δουλέψει. Την τεχνική μελέτη θα την κάνει ο κ. Καββάδας όσο πιο σύντομα μπορεί, αλλά
με ενημερώνει αυτή τη στιγμή ότι αν δεν πέσει ο δύτης από κάτω δεν μπορούμε ούτε από πάνω
να προχωρήσουμε. Πρέπει να έχουμε όλη την εικόνα. Κύριε Παπαλάνη εσύ έχεις να πεις κάτι σαν
πιο παλιός, πιο έμπειρος σε αυτά τα θέματα; Συζητάμε τώρα για το πλοίο, με το άνοιγμα της
δέστρας στην πλευρά της «Μανίκαινας» αν θα μπορέσει να έρθει εδώ. Κι πως μπορούμε να
επισπεύσουμε τη διαδικασία για την αποκατάσταση της ράμπας.
Παπαλάνης: Προτάθηκε το επιχείρημα ότι δεν έχει δέστρα αριστερά όντως είχαν δίκιο σε αυτό.
Θέσανε όμως κι άλλο ζήτημα, πλάτος ακόμα κατά 4-5 μέτρα.
Βρατσάνος: Ποιος το έθεσε αυτό;
Παπαλάνης: Ο καπετάνιος. Όταν μιλάω με τους καπετάνιους έχω αρχίσει και γίνομαι
επιφυλακτικός. Μετά το χτεσινό, στη μεσαία ράμπα πρέπει να ελέγξουμε τα ύφαλα και να γίνουν
οι μελέτες, πρέπει να γίνουν οι αναθέσεις κι οι εκτελέσεις. Θέλει κάποιο χρονικό διάστημα.
Αρχικά, θα αλλάξουμε λίγο την περίφραξη Schengen για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί η
μπίντα. Αυτό έγινε σήμερα το πρωί. Πιστεύω ότι έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή η ράμπα στη
γωνία μπορεί να είναι προσβάσιμη και χρήσιμη και ασφαλής. Εγώ έτσι το βλέπω. Πριν διακόσια
χρόνια όταν υπήρχε το στέγαστρο, η ράμπα τότε ήταν στραβή κι ανάποδη και χρησιμοποιούταν;
Γιατί να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί σήμερα; Σε αυτή δένανε. Η άλλη ράμπα ήταν
ενσωματωμένη και δεν χρησιμοποιούνταν. Είναι πολύ καλύτερη αυτή τη στιγμή η ράμπα από
αυτήν που ήταν. Γιατί δε χρησιμοποιούν τη γωνιακή ράμπα; Εφόσον τελειώσουμε με τη ράμπα
που χτυπήθηκε χτες ή εφόσον επιμένουν ότι δεν μπορεί το πλοίο να δέσει εκεί και πρέπει να πάει
στα Μεστά να κάνουμε τα εξής: να προμηθευτούμε μία μπίντα, να κάνουμε το έργο της υποδομής
και να τη βάλουμε σε μία πιο κατάλληλη θέση. Αυτό θα πάρει κάποιο χρόνο γιατί και διαδικασία
θέλει και δεν έχουμε την τεχνογνωσία κι ο λόγος που καθυστερήσαμε αρκετά ήταν η έλλειψη
τεχνογνωσίας, γιατί όλες οι μπίντες δένονται πάνω στο σκυρόδεμα στο κρηπίδωμα. Αυτή πρέπει
να πάει 1,5 μέτρο πιο μέσα, στο χώμα. Κι έχουμε ένα θέμα τεχνικό. Το άλλο που χρειάζεται είναι
να ρίξουμε μιάμιση –δυο μπετονιέρες μπετόν να μεγαλώσουμε τη ράμπα. Σας λέω τι πρέπει να
γίνει κατά σειρά στη ράμπα τη μεσαία. Επισκόπηση ύφαλου να δούμε τι συνέβη από κάτω, αν τα
μπλόκια είναι εντάξει, μελέτη και ανάθεση για να τη φέρουμε στην κατάσταση που ήταν χτες το
βράδυ. Αυτό χρειάζεται χρόνο, τουλάχιστον ενάμιση μήνα.

Βατούσης: Όσον αφορά το θέμα αυτό που είπε ο κ. Παπαλάνης, το Λιμεναρχείο δεν έχει άποψη
όπως το λέτε ότι πρέπει να πάει στα Μεστά, το Λιμεναρχείο θέλει να λειτουργεί το λιμάνι. Αλλά
για να λειτουργεί το λιμάνι χρειάζεται όλοι να είναι σε αρμονία κι εμείς που το παρέχουμε και
αυτοί που το χρησιμοποιούν. Δεν μπορούμε να λέμε σου δίνω αυτό και κόψε το λαιμό σου αν σου
αρέσει κι αν δεν σου αρέσει. Θα πρέπει να συνεννοηθούμε για να μην έχουμε κι άλλα ατυχήματα
μελλοντικά. Για μας σαν υπηρεσία η γνώμη των πλοιάρχων δεν είναι δευτερεύουσα, είναι
πρωτεύουσα γιατί αυτοί το χρησιμοποιούν το λιμάνι κι όταν γίνεται κάποιο ατύχημα τους
καλούμε σε απολογία και τους λέμε γιατί έκανες αυτό το ατύχημα. Αυτό είπα εγώ χτες. Μας έχουν
πει εδώ και τόσο καιρό ότι θέλουν μία μπίντα, η οποία θα είναι σε σημείο που θα συγκρατεί το
πλοίο στο Βοριά. Έτσι όπως είναι αυτές οι μπίντες δεν πληρούν αυτές τις προδιαγραφές. Όταν το
λέει αυτό ένας άνθρωπος που το έχει σπουδάσει εγώ δεν μπορώ να κάνω ότι δεν το ακούω. Όταν
έδενε το πλοίο είκοσι χρόνια σας είπα και χτες κύριε Παπαλάνη το πλοίο εφαπτόταν στην μεγάλη
πλευρά της προκυμαίας δηλαδή ξεκινούσε από του Μανίκα κι έφτανε μέχρι το πρακτορείο της
ΝΕΛ και πιο κάτω. Αυτή τη στιγμή έτσι όπως είναι ο ντόκος δεν μπορεί να πάει εκεί πέρα γιατί έχει
έρθει προς το Λιμεναρχείο. Δεν κάνουν το ίδιο οι μπίντες. Δεν το λέω εγώ το λένε οι πλοίαρχοι.
Και δεν θέλω να λέτε ας πάνε τα πλοία στα Μεστά γιατί το είπε το Λιμεναρχείο. Το Λιμεναρχείο
δεν είπε τίποτα. Το Λιμεναρχείο ακούει το τι λένε όλοι και προσπαθεί να βρει μια λύση, γιατί
εμείς είμαστε αυτοί που όταν έρχεται το πλοίο είμαστε κάτω και πρέπει να δούμε τι θα γίνει με
τον κόσμο. Αν ήμουν κι εγώ στο σπίτι μου και κοιμόμουν θα έλεγα πάρε το και κάνε ότι θέλεις.
Αυτό σου δίνω. Προσπαθούμε να βρούμε μία λύση για να είναι χρηστικό το λιμάνι και να
συνεχίσει να λειτουργεί, το λέω προς αποσαφήνιση ερμηνείας και πάσας παραφιλολογίας. Τώρα
πως θα γίνει αυτό θα το πείτε εσείς. Θα μας υποδείξετε πως θα γίνει κι όταν τελειώσετε με αυτό
που κάνετε θα φτιάξετε ένα ωραίο σκαρίφημα να το στείλετε στους πλοιάρχους. Ό,τι μας πούνε
θα κάτσουμε να το ακούσουμε. Δεν θα λέμε ο καθένας τα δικά του. Θα βρούμε μία λύση.
Ευχαριστώ.
Μπλάτζιος: Μέχρι τώρα εγώ γνώριζα ότι το μόνο πρόβλημα που είχαμε για να δέσει το πλοίο
δίπλα εκεί στου Μανίκα είναι η περίφραξη γιατί κάλυπτε τη δέστρα. Από τη στιγμή που φεύγει
αυτή η περίφραξη γιατί δεν μπορεί να δέσει το πλοίο εκεί; Δηλαδή όπως λέει κι ο κύριος
Παπαλάνης καταλαβαίνω ότι το πρόβλημα ήταν η δέστρα αν φύγει η περίφραξη και μπορεί να
χρησιμοποιηθεί η δέστρα τι άλλο πρόβλημα έχουμε στο έργο αυτό;
Παπαλάνης: Αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχει φύγει η περίφραξη, η δέστρα είναι λειτουργική
όπως ήταν όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Μπλάτζιος: Άρα ποιο είναι το πρόβλημα για να δέσει εκεί το πλοίο, δεν καταλαβαίνω.
Βατούσης: Είπαμε ότι από τη στιγμή που τελειώσει η εργασία με την περίφραξη θα πρέπει να
γίνει ένα σκαρίφημα πού βρίσκονται οι μπίντες και να πάει στους πλοιάρχους που χρησιμοποιούν
το λιμάνι. Να τους πούμε αυτό εδώ είναι, μπορείτε να δέσετε για κάποιο χρόνο μέχρι να φτιάξουν
τη μεσαία ράμπα; Για να συνεννοηθούμε, αν κάνει ή δεν κάνει το λιμάνι αυτό θα μας το πουν οι
πλοίαρχοι. Απλά προς πάσα παραφιλολογία λέμε πως ό,τι κάνουμε θα πρέπει να τους
ενημερώσουμε κι όχι να λέμε οι πλοίαρχοι δεν θέλουν. Γιατί όντως οι πλοίαρχοι μας είπαν ότι
θέλουν μια μπίντα εκεί. Δεν μπορέσαμε να την βάλουμε για τους λόγους που είπατε. Μπορέσαμε
να κάνουμε αυτό αλλά πρέπει να τους ακούσουμε, αυτό λέμε. Και να συνεννοηθούμε να γίνει ένα
σκαρίφημα να πάει σε αυτούς και να μας πουν αυτοί αν μπορούν να δέσουν. δεν μπορεί να το πει
κανένας άλλος. Αυτοί είχαν εκφράσει τις επιφυλάξεις τους ως προς το αρχικό σχέδιο. Ξέρουμε
όλοι ότι ζήτησαν μια μπίντα. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να τη βάλουμε, κατανοητό. Μπορούμε
να κάνουμε αυτό που κάνουμε. Οπότε αυτοί πρέπει να ενημερωθούν και να μας πουν τι μπορούν
να κάνουν και αν μπορούν να δέσουν

Μπλάτζιος: Κύριε Πρόεδρε τότε να γίνει αυτή η ενημέρωση, γιατί αν δεν υπάρχει άλλο θέμα
εκτός από τη δέστρα είναι σα να βγαίνουμε προς τα έξω και να λέμε αυτή η ράμπα φτιάχτηκε για
να μη λειτουργήσει.
Βρατσάνος: Υπάρχει μια συνεργασία με τους καπετάνιους, καλό είναι να γίνονται αυτά. Όμως,
ποιος φορέας είναι υπεύθυνος να πει ότι η ράμπα αυτή είναι λειτουργική; Γιατί μπορεί ας πούμε
ο ένας ο καπετάνιος να λέει έτσι, ο άλλος ο καπετάνιος να λέει αλλιώς κτλ. Ποιος είναι ο φορέας
που λέει ότι η ράμπα είναι λειτουργική και μπορεί να δένουν εδώ τα πλοία; Ποιος το πιστοποιεί
αυτό;
Δανιήλ: Το Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου.
Πρόεδρος: Ναι, αλλά φαντάζομαι με εισήγηση των τεχνικών. Γιατί εμείς δεν είμαστε τεχνικοί.
Βρατσάνος: Καταλάβατε; Πρέπει ο αρμόδιος φορέας να πάρει απόφαση και να πει ότι η ράμπα
αυτή είναι λειτουργική. Και αν βέβαια μπορούμε να κάνουμε κάτι, όπως είπε ο κ. Παπαλάνης με
την μπίντα ή οτιδήποτε, αυτό είναι σε επόμενο στάδιο. Αλλά τώρα πρέπει να πούμε αν είναι
λειτουργική ή δεν είναι λειτουργική. Αν δηλαδή πούμε ότι δεν είναι λειτουργική, είναι σαν να
απαξιώνουμε ουσιαστικά την όλη δουλειά που έχει γίνει για να φτιάξουμε τη ράμπα. Έτσι δεν
είναι; Και για την παρούσα φάση αυτή τη στιγμή πρέπει να πούμε, μπορεί να δένει το βαπόρι
εδώ; Ναι ή όχι. Πρέπει όμως κάποιος φορέας να το αποφασίσει αυτό.
Δανιήλ: Να συνεχίσω μετά από τον Δήμαρχο. Για να βοηθήσω τη συζήτηση. Η συνεδρίαση αυτή
τη στιγμή γίνεται για να αποφασίσουμε για τη λειτουργία ή την αναστολή λειτουργίας. Ακούσαμε
τη σαφή, εμπεριστατωμένη άποψη του Προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας. Επομένως ως
Φορέας λειτουργίας και διαχείρισης της λιμενικής υποδομής, έχουμε υποχρέωση να
αποφασίσουμε και να δώσουμε από εκεί και πέρα την απόφαση αυτή στη Λιμενική Αρχή, στις
πλοιοκτήτριες εταιρείες και παρελκόμενα. Η απόφαση αυτή πηγαίνει σε αυτούς που τους
ασφαλίζουν, που βοηθούν στη λειτουργία ενός πλοίου και μιας ναυτιλιακής εταιρείας.
Επομένως πρέπει να είναι ξεκάθαρη, χωρίς υποσημειώσεις και λεπτομέρειες και υποδιαστολές.
Και από εκεί και πέρα η δεύτερη απόφαση είναι τι κάνουμε για την αποκατάσταση της ζημίας.
Εάν δεν είμαστε σίγουροι ότι η λιμενική υποδομή δεν είναι ασφαλής για τα πλοία και τους
επιβάτες, τα εμπορεύματα κλπ, τότε θα πρέπει να αποφασιστεί η αναστολή της λειτουργίας της.
Αλλά ακόμα, από ό,τι άκουσα από τους τεχνικούς, τους οποίους οφείλουμε να εμπιστευόμαστε,
αυτή είναι η απάντηση που πρέπει να δώσουμε. Η συζήτηση αν ήταν η περίφραξη λάθος κλπ
είναι δευτερεύων θέμα αυτή τη στιγμή. Ευχαριστώ.
Βρατσάνος: Αρά πρέπει να πάρουμε εμείς μια απόφαση και να πούμε ότι αυτή η ράμπα στου
«Μανίκα» λειτουργεί.
Βατούσης: Ναι, αλλά πρέπει να υπάρχει μια εισήγηση.
Πρόεδρος: Θα υπάρχει η εισήγηση Δήμαρχε. Αυτό ζητάει και ο Λιμενάρχης.
Βρατσάνος: Και αν χρειάζεται κάποιο συμπληρωματικό έργο, αυτό να γίνει σε επόμενο στάδιο,
παράλληλα. Απλά λίγο με ανησύχησε τώρα για την επισκευή της ράμπας αυτής που έχει πάθει τη
ζημιά. Θα πρέπει να αναθέσουμε μελέτη και μετά να γίνει. Ή μπορεί να γίνει μελέτη από εμάς;
Από την Τεχνική Υπηρεσία κ. Παπαλάνη; Αναλόγως βέβαια και από τη ζημιά που θα προκύψει.
Όταν πέσει ο δύτης να δει το μέγεθος της ζημιάς, θα πρέπει να γίνει και η μελέτη. Αν δεν είναι η
ζημιά πολύ μεγάλη, να γίνει γρήγορα η μελέτη από την Τεχνική Υπηρεσία ή από τον κ. Καββάδα.

Πρόεδρος: Θεωρώ ότι θα γίνει από εμάς, και από την Τεχνική Υπηρεσία. Μετά δηλαδή από τις
απόψεις που θα μας πει και ο δύτης.
Παπαλάνης: Να το απαντήσω αυτό. Αν το έξαλλο κομμάτι έχει ζημιές στον ύφαλο, θα
περιμένουμε. Όταν λέμε ότι επισκευάζεται, θέλουμε ενάμισι με δυο μήνες με γρήγορους
ρυθμούς για να επισκευαστεί. Ίσως και παραπάνω. Τώρα θυμήθηκα ότι έχει ζημιά και το χυτό
σκυρόδεμα σε ένα κομμάτι. Πρέπει να σπάσουμε, να φύγουν αυτά. Δεν είναι ζημιά μόνο στη
ράμπα. Πρέπει να σπάσουμε και να την ξαναφτιάξουμε. Που σημαίνει ότι θα αδειάσει, με την
προϋπόθεση που είπα ότι δεν έχει πάθει ζημιά το κρηπίδωμα. Να πέσει ο δύτης και να πει δεν
έχω ενδείξεις ή από τις φωτογραφίες. Αν θυμάστε από τη βιντεοσκόπηση που είχε γίνει πριν από
δυο χρόνια, μια ύφαλη επισκόπηση που είχε κάνει;
Καββάδας: Στο συγκεκριμένο σημείο;
Παπαλάνης: Σε όλο το λιμάνι. Εκείνο το σημείο έχει θέματα υποσκαφής. Βέβαια, έχουμε τη
φωτογράφιση. Θα τη δούμε. Θα συγκρίνουμε αν έχει μετακινηθεί κάποιο μπλόκι χθες το βράδυ
από τα ντανιασμένα. Είναι διαφορετικά και φαίνεται αμέσως. Λέμε ότι είναι λειτουργικό και θα
ήμουν περίεργος κάποιος να απαιτήσει πραγματικά ότι αυτό που έχουμε σήμερα, αυτή τη στιγμή,
είναι χειρότερο για τους καπετάνιους από ότι ήταν τον καιρό που είχαμε το στέγαστρο. Δεν έχει
λογική αυτό. Μπορούμε να εξετάσουμε και το εξής ενδεχόμενο. Με μια επιφύλαξη να το δούμε.
Ενώ θα λειτουργεί αυτή η ράμπα, να επισκευάζεται. αυτό βέβαια θέλει χρόνο. Θέλει χρόνο και να
γίνει η σύμβαση και η μελέτη και θέλει χρόνο να ρίξει το μπετόν. Θα το δούμε. Να δώσουμε στο
λιμεναρχείο ένα σκαρίφημα.
Πρόεδρος: Ένα λεπτό να τοποθετηθεί και ο Αντιπρόεδρος ο Αλέξης Γεωργούλης, που ήρθε εδώ
στον χώρο μας.
Γεωργούλης: Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε. Άκουσα με πολλή προσοχή όσα είπε ο κ. Παπαλάνης.
Σίγουρα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η άποψη της Τεχνικής Υπηρεσίας, η οποία θα δώσει
και κάποια εισήγηση φαντάζομαι. Κατέληξα σε κάποια πράγματα από αυτά που είπε και ο κ.
Παπαλάνης. Ότι είναι απαραίτητα να γίνουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Αφενός να
τοποθετηθούν οι μπίντες όπως προβλέπεται από τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Να εξασφαλιστούν
όλες εκείνες οι απαραίτητες συνθήκες ασφαλείας που απαιτούνται σε κάποιες τέτοιες
περιπτώσεις. Να διευρυνθεί το μήκος της ράμπας κατά 5 μέτρα όπως προτείνουν οι ναυτικοί, οι
καπετάνιοι και το Λιμεναρχείο αν κατάλαβα καλά. Να πάψουμε να απαξιώνουμε την άποψη όλων
αυτών των ανθρώπων. Να τη λαμβάνουμε και αυτή σοβαρά υπόψη μας. Σε οποιαδήποτε
εισήγηση γίνει αύριο από την Τεχνική Υπηρεσία. Σίγουρα πρέπει παράλληλα να γίνει μια ύφαλη
επισκόπηση της άλλης ράμπας. Να γίνει μελέτη αποκατάστασης και παράλληλα κ. Πρόεδρε μιας
και τέθηκε στη συζήτηση, εφόσον πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή τέλος πάντων για κάποια
αμέλεια κλπ ίσως να πρέπει να υπάρξει και μια διεκδίκηση από το Λιμενικό Ταμείο για
αποζημίωση για τις συγκεκριμένες ζημίες που έχουν προκύψει. Τέλος θα ήθελα να πω ότι έχουμε
λιμάνι, στα Μεστά. Πλήρως λειτουργικό. Θα πρέπει να ξεκινήσουμε να κάνουμε χρήση του λιμένα
για αυτό το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί μέχρι να ολοκληρωθούν όλες αυτές οι εργασίες
της αποκατάστασης στον κεντρικό λιμένα. Και ας κατηγορηθώ και εγώ για την πρόταση χρήσης
του λιμένα των Μεστών. Πρέπει να ξεκινήσουμε, να μπούμε σε μια διαδικασία να το εντάξουμε
λίγο στον χάρτη ακόμα και σε τέτοιες συνθήκες. Είμαι πλήρως αντίθετος στη λογική της
απαξίωσης του λιμένα των Μεστών, ακόμα και σε τέτοιες συνθήκες έκτακτης ανάγκης που όλα
δείχνουν ότι πρέπει να κάνουμε αυτό το πράγμα για να μπορέσουμε να αποκαταστήσουμε
κάποιες ζημίες που προέκυψαν. Ευχαριστώ πολύ.

Πρόεδρος: Ευχαριστούμε. Δεν ξέρω, ακούσατε τον κ. Αντιπρόεδρο; Ακούστηκε;
Μπλάτζιος: Κύριε Πρόεδρε, ακούσαμε το μεγαλύτερο μέρος. Κάποια στιγμή είχε μια διακοπή.
Έχω μια ερώτηση. Ο κ. Παπαλάνης ακούστηκε. Είπε την άποψη του. Εγώ θέλω να ρωτήσω και τον
κ. Καββάδα, που και αυτός είναι μηχανικός. Μια απλή ερώτηση. Από τη στιγμή που έφυγε η
περίφραξη , θεωρεί ότι η ράμπα είναι λειτουργική; Ναι ή όχι;
Καββάδας: Εγώ συμφωνώ γενικότερα με τη άποψη του κ. Παπαλάνη. Θα έλεγα ότι σε γενικές
γραμμές, ο τρόπος με τον οποίο θα δένουν τα πλοία τώρα στη ράμπα δεν είναι τόσο
διαφορετικός με τον τρόπο που έδεναν τα πλοία όταν έπεφταν πάλι στη γωνία εκεί πέρα
παλιότερα. Δεν είναι τόσο πολύ διαφορετικός. Με βάση αυτή τη λογική, νομίζω ότι μπορούν σε
αυτή την περίπτωση έκτακτης ανάγκης βέβαια, να δέσουν εκεί πέρα.
Πρόεδρος: Ωραία, ευχαριστούμε. Οπότε για να το συνοψίσουμε. Όλοι έχουμε πει, για να
πάρουμε και την απόφαση, ότι με το να γίνει σήμερα αυτό, βγάζοντας την περίφραξη και
παίρνοντας μέσα την μπίντα…
Βατούσης: Ναι, αλλά χωρίς Τεχνική Εισήγηση;
Πρόεδρος: Σύμφωνα με αυτό που λέει ο κ. Καββάδας. Η συζήτηση καταγράφεται εδώ στο
Συμβούλιο, για να μην καθυστερούμε.
Γεωργούλης: Δεν ξέρω αν υπάρχουν και ποινικές ευθύνες με το προφορικό του πράγματος αν
συμβεί κάτι.
Βατούσης: Πάνω σε ποια απόφαση; Πρέπει να υπάρχει χαρτί. Ας υπάρχει ένα απλό χαρτί που να
λέει ότι η ράμπα αυτή με αυτές τις τροποποιήσεις που θα γίνουν θα χρησιμοποιείται από τούδε
και στο εξής, δύναται να χρησιμοποιείται πιο σωστά, είναι κατάλληλη να χρησιμοποιείται. Τι
προφορικά;
Πρόεδρος: κ. Παπαλάνη, εδώ έχει τεθεί το ερώτημα αν θα μπορέσουμε να έχουμε γραπτώς την
εισήγηση με την απόφαση μας εδώ ότι η ράμπα της «Μανίκαινας» είναι λειτουργική. Δεδομένου
και ότι τώρα που έγινε αυτό με την περίφραξη, την μετατόπιση της περίφραξης, το πλοίο θα
μπορεί να δένει εκεί. Ώστε να πάρουμε την απόφαση.
Παπαλάνης: Όπως το είπαμε. Αν το θέλετε σε ξεχωριστό έγγραφο δεν έχω πρόβλημα.
Πρόεδρος: Το θέμα είναι να πάρουμε την απόφαση αν είναι λειτουργικό ή όχι.
Βατούσης: Σήμερα κανονικά πρέπει να πάει κάποιο πλοίο εκεί. Για να πάει κάποιο πλοίο, πρέπει ο
φορέας να μας πει ότι είναι ικανό και καλό να πάει εκεί το πλοίο. Ούτε το Λιμεναρχείο λειτουργεί
έτσι, ούτε κανένας.
Παπαλάνης: Λέω το εξής. Νομίζω ότι αυτά μπορούμε να τα γράψουμε στο πρακτικό. Αλλά σε
κάθε περίπτωση αν θέλετε και το σημείωμα θα το κάνουμε. Να το κοιτάξω και εγώ και να το
κάνουμε.
Πρόεδρος: Συμφωνούμε όλοι με την εισήγηση του κ. Παπαλάνη που έκανε αυτή τη στιγμή στο
Συμβούλιο και θα έρθει και εγγράφως, για να το διοχετεύσουμε μετά στο Λιμεναρχείο και στις

Ναυτιλιακές Εταιρείες για να ειδοποιήσουν μετά τους καπετάνιους; Συμφωνούμε σε αυτό; Με
σκαρίφημα.
Δανιήλ: Να γραφτεί ένα πρακτικό χωρίς πολλές συζητήσεις. Με τη εισήγηση του κ. Παπαλάνη και
την απόφαση του Δ.Σ. Ένα απλό πρακτικό ότι το λιμάνι συνεχίζει να λειτουργεί με αυτά τα
πράγματα. Και βέβαια αν θέλει και γραπτώς να δώσει την εισήγηση για να τελειώνουμε. Αυτό να
γίνει, εφόσον έχουμε πρόσκρουση και θα γίνουν και πραγματογνωμοσύνες και διάφορα άλλα
πράγματα. Τα υπόλοιπα είναι για άλλη συνεδρίαση και για άλλη ώρα.
Βατούσης: Ήδη έρχεται από το Αρχηγείο στέλεχος από τη Διεύθυνση Λιμενικών και Κτιριακών
Υποδομών για να κάνει εκτίμηση του λιμανιού. Αν εμείς πριν από αυτό τους πούμε ότι το λιμάνι
λειτουργείται, οι άνθρωποι αυτοί θα μας πουν βάσει ποιου πρακτικού, ποιος λέει ότι λειτουργεί
το λιμάνι. Οπότε θα φτάσουμε μετά από 3 ώρες να ζητάμε αυτό το πρακτικό που συζητούμε
τώρα. Πιο καλά, από τώρα να γίνει αυτό το πρακτικό. Η Τεχνική Υπηρεσία να μας πει ότι κάναμε
αυτό και σύμφωνα με αυτό μπορεί εκεί πέρα να πηγαίνει για πρόσδεση το πλοίο. Ούτως ώστε να
κάνουμε τις διαδικασίες σωστά και να μην το κάνουμε στο γόνατο και το ψάχνουμε πάλι. Το
βράδυ, εντάξει δεν έχουμε σήμερα πλοίο, άλλα αύριο θα έχουμε πάλι πλοίο.
Πρόεδρος: Οπότε, όλοι το ίδιο πράγμα έχουμε αποφασίσει. Έχουμε τα πρακτικά καταγεγραμμένα.
Θα έρθει ο κ. Παπαλάνης με ένα σκαρίφημα και ανακοινώνουμε ότι το λιμάνι μας, η ράμπα η
γωνιακή είναι λειτουργική. Συμφωνούμε;
Δανιήλ: Απλά, στη διάρκεια δεν χρειάζεται όλη η ανάλυση της συζητήσεως. Μόνο αυτό το
πράγμα.
Πρόεδρος: Οπότε να θεωρήσω, με αυτά που είπαμε ότι η απόφαση μας είναι ομόφωνη γι αυτό το
πράγμα. Χαρτί από την Τεχνική Υπηρεσία ότι είναι λειτουργικό το λιμάνι.
Βρατσάνος: Θα συμφωνήσουμε όλοι. Εφόσον έχουμε την έγκριση από την Τεχνική Υπηρεσία, θα
συμφωνήσουμε ότι το λιμάνι είναι λειτουργικό , ότι η συγκεκριμένη ράμπα είναι λειτουργική. Από
εκεί και πέρα ήθελα να δω πως θα προγραμματίσουμε τις επισκευαστικές εργασίες. Άρα πρώτα
πρέπει να φτιάξουμε τη μεσαία ράμπα να δένει μετά το καράβι εκεί και μετά να πάμε να κάνουμε
τις συμπληρωματικές στη ράμπα της «Μανίκαινας». Τα 22 μέτρα που είναι τώρα, να γίνει 25. Αρά
οι διαδικασίες που πρέπει να γίνουν τώρα, πρέπει να είναι αυτές. Να φτιάξουμε τη μεσαία ράμπα
και μετά να πάμε να επιδιορθώσουμε τη γωνιακή.
Πρόεδρος: Βεβαίως. Αυτό το είπαμε. Θα το συζητήσουμε σε άλλη συνεδρίαση. Όλοι συμφωνούμε
σε αυτή τη γραμμή. Οπότε αυτό που αποφασίζουμε σήμερα είναι αυτό που όλοι συμφωνούμε.
Τα πρακτικά υπάρχουν καταγεγραμμένα.
Βατούσης: Με την προϋπόθεση ότι υπάρχει έγγραφη εισήγηση περί καταλληλόλητας από την
Τεχνική Υπηρεσία.
Πρόεδρος: Λοιπόν συμφωνούμε ομόφωνα ότι κατόπιν έγγραφης εισήγησης από την Τεχνική
Υπηρεσία για τη καταλληλόλητα της γωνιακής ράμπας, συμφωνούμε ομόφωνα ότι είναι
λειτουργική. Τα πρακτικά είναι γραμμένα. Γίνεται αποδεκτό το πρακτικό για χρήση. Συμφωνούμε
όλοι;
Παπαλάνης: Να το στείλω την Παρασκευή; Το πρόβλημα είναι ότι θα έχει το πρωτόκολλο της
Παρασκευής. Να στείλω χωρίς πρωτόκολλο υπηρεσιακό σημείωμα σήμερα;

Γεωργούλης: Και μέχρι τότε;
Πρόεδρος: Δηλαδή 2 ημέρες, υποτίθεται ότι είναι μη λειτουργικό το λιμάνι; Σήμερα και αύριο
Πέμπτη; Δεν μπορούμε να το κάνουμε σήμερα; Ο κ. Καββάδας να το συντάξει;
Μπλάτζιος: Κύριε Πρόεδρε, αφού έχουμε τα πρακτικά τα σημερινά δεν σημαίνει ότι δεν είναι
λειτουργικό το λιμάνι. Απλά ο κ. Παπαλάνης λέει ότι επειδή είναι αργία αύριο να το στείλει την
Παρασκευή.
Ατσάλη: Τα πρακτικά για να απομαγνητοφωνηθούν θέλουν 2-3 ήμερες.
Δανιήλ: Δεν έχουμε λόγο να ψηφίσουμε σήμερα να μην το λειτουργήσουμε. Έχουμε πειστεί.
Πρόεδρος: Το ότι είναι λειτουργικό έχουμε πειστεί όλοι. Ωραία, αν είναι να πάει κατά πλειοψηφία
και όχι ομόφωνα.
Γεωργούλης: Εγώ είμαι της άποψης, μέχρι να έρθει η επίσημη εισήγηση από την Τεχνική
Υπηρεσία εγγράφως με σκαρίφημα κλπ όπως πρότεινε και ο κ. Λιμενάρχης, να γίνει χρήση του
λιμένα των Μεστών. Αυτές τις δυο ημέρες που θα απαιτηθεί για να ολοκληρωθεί η εισήγηση από
την Τεχνική Υπηρεσία και τον κ. Παπαλάνη.
Πρόεδρος: Ούτως ή άλλως αυτές τις δυο ημέρες δεν έχει πλοίο. Εμείς αν είναι θα το πάμε κατά
πλειοψηφία. Οι περισσότεροι φαντάζομαι, και να καταγραφεί στα πρακτικά, συμφωνούμε και
δεχόμαστε την προφορική εισήγηση του Προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας που είναι
γραμμένη στα πρακτικά, ότι το λιμάνι είναι λειτουργικό μέχρι να έρθει και το χαρτί. Συμφωνούμε;
Εκτός του κ. Γεωργούλη και τον κ. Λιμενάρχη. Αυτά. Και θα σας ενημερώνω τηλεφωνικά για ότι
νεότερο έχουμε. Ευχαριστώ.
Το Δ.Σ. μετά από διαλογική συζήτηση και αφού έλαβαν υπόψη τους:
▪ Τις διατάξεις του Ν. 4412/2016 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, και ιδίως το
άρθρο 269.
▪ Τις διατάξεις του Ν. 3463/2006 (Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας)
▪ Τις διατάξεις του Ν. 3852/2010
▪ Τις διατάξεις του Κώδικα περί Λιμενικών Ταμείων
▪ Τις τοποθετήσεις των μηχανικών κ. Παπαλάνη και κ. Καββάδα
▪ Τις τοποθετήσεις των λοιπών μελών του Δ.Σ.
▪ Την αναγκαιότητα εξεύρεσης λύσης για την ασφαλή πρόσδεση των πλοίων στον κεντρικό
λιμένα
▪ Την εισήγηση του κ. Προέδρου και της Υπηρεσίας.



Please follow and like us:
fb-share-icon