Aντ. Πιτσιλός:Πρόεδρος Ναυτιλιακής Λέσχης Χίων:Η μεγαλύτερη επένδυση της ναυτιλίας πρέπει να είναι οι ναυτικοί της

Το ιδιωτικό ΚΤΕΟ Χίου ενημερώνει ότι το κράνος και η ζώνη σώζουν ζωές
σχεδιασμός και υποστήριξη ιστοσελίδων kawebsites.gr



Capt. Aντώνης Πιτσιλός

Πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Χίων – President of Chios Marine Club

Founder & Business Development Manager of CAP MARITIME SERVICES

 

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΕΛΛΗΝΟΚΤΗΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΗΣ

 

Την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία θα απασχολήσει πολύ σοβαρά τα επόμενα χρόνια η αυξανόμενη έλλειψη των Αξιωματικών από τα Εμπορικά πλοία.

Το ζήτημα της έλλειψης των Αξιωματικών και Πληρωμάτων έχει παρουσιαστεί τα τελευταία χρόνια και έχει προκαλέσει, σε συνδυασμό με την πανδημία covid 19, αρκετά λειτουργικά θέματα στις ναυτιλιακές εταιρείες.

Η συμβουλευτική εταιρεία για τη ναυτιλία “Drewry” προβλέπει ότι καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία συνεχίζει να αναπτύσσεται, έως το 2026 θα αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη έλλειψη αξιωματικών της δεκαετίας. Μέχρι το 2026, προβλέπουν έλλειψη σε αξιωματικούς που θα αντιστοιχούν σε πάνω από 5% του συνολικού αριθμού αξιωματικών παγκοσμίως, το υψηλότερο επίπεδο από το 2013.

Η πανδημία του Covid-19 προξένησε αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή των ναυτικών στη θάλασσα με αποτέλεσμα μία μερίδα ναυτικών να προχωρήσει σε πρόωρη συνταξιοδότηση από το ναυτικό επάγγελμα, ενώ άλλοι  αναζήτησαν εργασία στην ξηρά και δεν επανήλθαν στη θάλασσα, ιδιαίτερα πληρώματα-ειδικότητες από τα ξενοδοχειακά τμήματα των πλοίων.

Οι αναπλήρωση τους με ποιοτικούς Αξιωματικούς και πληρώματα, θα πρέπει να γίνει με συντονισμένες πρωτοβουλίες από τους αρμόδιους φορείς. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό, ότι πολλοί ναυτιλιακοί παράγοντες πιστεύουν ότι η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς η αύξηση του αριθμού των νέων Αξιωματικών δεν συμβαδίζει με την αύξηση του παγκόσμιου στόλου κοινώς της παγκόσμιας ζήτησης.

Η αναζήτηση νέων χωρών με μεγάλους πληθυσμούς για την ανάπτυξη ναυτικών σχολών με επαρκή και διαρκή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού τους, ίσως είναι μία ακόμα πρόταση επίλυσης.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η αυξανόμενη έλλειψη των Αξιωματικών αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα, περισσότερο από την ποσότητα.

 

Τα συμπεράσματα μετά από την 40χρονη ενασχόληση μου στα πλοία και στα γραφεία είναι τα παρακάτω:

 

Αναμφισβήτητα, η δύναμη των ναυτιλιακών εταιρειών, γραφείων και πλοίων είναι τα στελέχη τους.

Κερδισμένοι είναι πάντα όσοι πλοιοκτήτες επενδύουν στην συνεχή εκπαίδευση των στελεχών και των πληρωμάτων τους, έχοντας μόνιμα και ικανοποιημένα τα στελέχη τους. Οι συχνές αλλαγές στο ανθρώπινο δυναμικό, αποδυναμώνουν και καθιστούν ευάλωτα και πιο αργοκίνητα τα γραφεία αλλά κυρίως τα πλοία τους.

Πάντα πίστευα ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαθέτουν ικανά, έμπειρα και μόνιμα στελέχη και πληρώματα, έχουν εξασφαλίσει την οικονομική ανάπτυξη και πρόοδο της εταιρείας. Ιδιαίτερα στις ναυτιλιακές εταιρείες με μεγάλους στόλους είναι επιβεβλημένη η μονιμότητα των στελεχών στα γραφεία και στα πλοία. Κίνητρα όχι μόνο οικονομικά, αλλά εργασιακά και κοινωνικά εξασφαλίζουν την μονιμότητα τους.

Τα πληρώματα των πλοίων πρέπει να νιώθουν την ζεστασιά της εταιρικής οικογένειας και αυτό επιτυγχάνεται με πολλούς τρόπους. Ακόμα και με ένα ευχετήριο τηλέφωνο στη γιορτή τους, ένα καλάθι με δώρα στις γιορτές, ένα ασφαλιστικό πακέτο για την οικογένεια τους,αλλά κυρίως με ένα σωστό προγραμματισμό στις ημερομηνίες απασχόλησης τους στα πλοία καθώς και με συνθήκες εργασίας που προωθούν την ασφάλεια και την φροντίδα για την ψυχική τους υγεία στη θάλασσα.

Τα πλεονεκτήματα από το να διατηρούμε τα ίδια πληρώματα (υψηλό retention rate) στα πλοία μας είναι πολλαπλά. Κυρίως η εξοικείωση τους με τα πλοία, είναι πολύ σημαντική και αυτό αποδεικνύεται στα vetting inspections και στις λοιπές επιθεωρήσεις των λιμενικών αρχών(Port state controls),που ανταποκρίνονται με επιτυχία και με μηδενικές ή ελάχιστες παρατηρήσεις (χωρίς κόστος).

Τα πληρώματα που είναι μόνιμα, δένονται μεταξύ τους και με την εταιρεία, αισθάνονται ασφαλείς,ευθυγραμμίζονται με τις αξίες και τον τρόπο λειτουργίας με αποτέλεσμα να ενισχύεται η απόδοσης τους.

 

Η επικοινωνία γραφείου – πλοίου είναι ζωτικής σημασίας για την σωστή λειτουργία του. Οι ξεκάθαρες οδηγίες-κατευθύνσεις από τα  στελέχη του γραφείου έχουν μεγάλο αντίκτυπο ώστε το πλοίο να ανταποκρίνεται με επιτυχία στην αποστολή του.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια συχνή εναλλαγή στελεχών από την μία εταιρεία στην άλλη κυρίως στα τμήματα Πληρωμάτων και Οperation, κάτι το οποίο πρέπει να μας κάνει να αναρωτηθούμε που οφείλεται. Ακόμα και αυτά τα στελέχη που παραμένουν στις ίδιες θέσεις για χρόνια,ας αναρωτηθούμε αν είναι  ικανοποιημένα ή βρίσκονται σε αναζήτηση για καλύτερες συνθήκες εργασίας που πολλές φορές δεν είναι μόνο οικονομικές.

Παρατηρώ ότι τα τελευταία χρόνια τα νέα παιδιά που επιλέγουν το ναυτικό επάγγελμα είναι πιο αφοσιωμένα και παραμένουν στις ναυτιλιακές εταιρείες που πραγματοποίησαν το πρώτο εκπαιδευτικό τους ταξίδι.

Το ερώτημα βέβαια είναι διαχρονικό. Οι περισσότεροι νέοι που επιλέγουν το ναυτικό επάγγελμα (απόφοιτοι των ΑΕΝ) παραμένουν στην θάλασσα, αποκτούν τα διπλώματα τους, ανεβαίνουν την ιεραρχία στα πλοία και καταλήγουν Πλοίαρχοι και Α Μηχανικοί; ή  αναζητούν πολύ σύντομα θέσεις εργασίας στην ξηρά (Γραφεία, Λιμενικό Σώμα, Ακτοπλοΐα)

Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναλογιστούμε την σπουδαία συνεισφορά που έχει το ναυτικό επάγγελμα καθώς και οι ναυτικοί αυτοί καθ᾽αυτοί στην ιστορία, την οικονομία και τον πολιτισμό της χώρας μας. Αυτή η συνεισφορά χρειάζεται φροντίδα και έμπρακτη υποστήριξη που σημαίνει τόσο η αντιμετώπιση όσο και οι απολαβές τους να αντικατοπτρίζουν αυτή την σπουδαία συνεισφορά. Το παρόν και το μέλλον της χώρας μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη ναυτιλία. Συνεπώς, η υπάρχουσα και επικείμενη έλλειψη ναυτικών μας αφορά άμεσα και είναι στρατηγικής σημασίας.

Η καμπάνια προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα πρέπει να γίνει με συντονισμένες πρωτοβουλίες από ολους τους εμπλεκόμενους φορείς ( Υπουργείο,Εφοπλιστικές Ενώσεις,Ναυτεργατικά Σωματεία) και μία ριζοσπαστική ενδεχομένως πρόταση, που ωστόσο έχει επανηλλημένα ειπωθεί, ειναι η καθιέρωση ειδικού μαθήματος στα σχολεία για την Ελληνική  Ναυτιλία και το Ναυτικό επάγγελμα, για να διατηρήσουμε και να εξελίσσουμε την παράδοση, την τεχνογνωσία και να προσελκύσουμε ταλέντα από τώρα για το μέλλον.

 

Πηγή

https://www.drewry.co.uk/news/news/officer-shortfall-to-reach-decade-high-by-2026?fbclid=IwAR18pC46n7WUtbPHmmqQLt-eQBPvVMIouKu96Sx7Ua_MEPFz2CaZ_MwZ9ms

 

Ευχαριστώ το “Πρώτο Θέμα” και τον Μηνά Τσαμόπουλο, που φιλοξένησε σήμερα την συνέντευξη μου στό business stories “Η μεγαλύτερη επένδυση της ναυτιλίας πρέπει να είναι οι ναυτικοί της” αναφέρει ο Αντώνης Πιτσιλός

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε την Chiosin.gr για να μαθαίνετε έγκυρα , άμεσα και αντικειμενικά τα νέα από τη Χίο

Ακολουθήστε μας στο Instagram

Ακολουθήστε μας στο twitter

Ακολουθήστε μας στο facebook



Please follow and like us:
fb-share-icon